Acasa - Politica de prelucrare a datelor cu caracter personal - Reclamatii - Termeni si conditii de utilizare si de incheiere - Politica de folosire a cookie-urilor
Asigurarea RCA
Asigurarea Casco
Asigurarea PAD (polita de asigurare a locuintei impotriva dezastrelor naturale)
Asigurarea de calatorie in strainatate TRAVEL
Asigurarea de Tractare Auto
Asigurarea CMR
Asigurarea ROTR
Asigurarea de raspundere fata de calatori si bagaje
Asigurarea Biciclistilor
Asigurarea de Malpraxis Medical
Asigurarea de raspundere civila profesionala a avocatilor
Asigurarea de raspundere civila profesionala a arhitectilor
Asigurarea de sanatate privata
Cum se comanda corect o asigurare RCA ?
Legea 132/2017 (Legea RCA) explicata
Ce este contractul RCA si cu ce difera fata de polita RCA ?
Riscurile acoperite si excluderile contractului RCA
Descrierea procesului de despagubire RCA
Constatarea amiabila
Tarifele de referinta RCA
Asiguratul cu risc ridicat
Decontarea directa RCA
Inlocuirea temporara a vehiculului avariat
Obligatiile asiguratului RCA
Asigurarea RCA multipla
Conducatorii auto in asigurarea RCA
Documentul Carte Verde
Verificarea asigurarii RCA
Cererea de despagubire RCA si cuantumul despagubirilor
Accident cu vehicul neasigurat RCA
Informatii despre schimbarile RCA din 2016
Asigurare RCA pentru inmatriculare / transcriere
Asigurare RCA pentru numar provizoriu
Informatii despre sistemul Bonus-Malus
Cum transferam clasa Bonus-Malus ?
Modificarea clasei B/M pentru PF
Informatii despre baza de date CEDAM
Cum se suspenda contractul RCA ?
Incetarea / desfiintarea / denuntarea contractului RCA
Restituirea primei de asigurare RCA
Fondul national de protectie
Suspendarea inmatricularii
Informatii despre ITP
Plata si livrare
Despre noi
Cum preluam o comanda si metode de plata explicate
Mandatul de brokeraj
Legea 191/2015 - Completari la Legea PAD
Informatii despre polita PAD
Ce fac in caz de dauna PAD ?

RCA Ieftin


Suntem aici pentru tine
De incredere din 2007
Siguranta este unul dintre cele mai dorite sentimente
2024.11
  Compania de brokeraj PREVENTIV Insurance Broker_RBK-754
  • MyAccount
  • Calculator Casco
    Calculator RCA
    Calculator PAD


    Informatii despre sistemul Bonus-Malus


    8 oferte de asigurare
    cu un singur calcul
    Multiplu de o luna
    valabilitate 1 luna, 2 luni, 3 luni etc.
    Asigurarea pe email
    la plata prin instrumente bancare
    Calculator Casco Calculator RCA Calculator PAD
    1. Ultimele modificari aduse

    Norma ASF 20/2017 a fost publicata in Monitorul Oficial in 01.08.2017 si aduce urmatoarele modificarile sistemului Bonus-Malus :


    2. Prezentare generala a sistemului Bonus-Malus

    Sistemul bonus-malus este reglementat prin normele emise de catre ASF si a fost introdus ca o masura de responsabilizare a posesorilor de vehicule. Acest sistem urmareste ca posesorii de vehicule prudenti sa nu plateasc� o prima de asigurare identica cu a celor care produc accidente.
    Sistemul Bonus-Malus a fost introdus in anul 2010 pentru persoanele fizice si cuprinde istoricul accidentelor din anul 2009 pana in prezent al acestora.
    In anul 2012 sistemul a fost extins si persoanelor juridice cuprinzand istoricul daunelor din anul 2011 pana in prezent al acestora.
    Sistemul Bonus-Malus se foloseste de o serie de nivele / praguri de reduceri si penalizari numite clase B/M iar de la introducere pana in prezent sistemul Bonus-Malus a suportat o succesiune de modificari importante iar cea mai noua versiune a claselor B/M poate fi consultata in sectiunea Schema Bonus-Malus si translatia claselor.
    Pentru aflarea clasei B/M curente se poate consulta polita RCA unde se precizeaza clasa B/M in partea stanga jos la mentiunea "B/M :" conform reprezentarii grafice ce urmeaza :


    3. Cum functioneaza sistemul Bonus-Malus ?

    Fiecare persoana este identificata prin C.N.P. (persoana fizica) sau C.I.F./C.U.I. (persoana juridica) iar fiecare vehicul este identificat printr-un numar de identificare (serie de sasiu). Cand o persoana detine un vehicul atunci se formeaza o pereche C.N.P. sau C.U.I. + numar de identificare (serie de sasiu). In baza acestei perechi unice se va inregistra istoricul daunalitatii in baza de date CEDAM.
    Incepand cu 01.08.2017 pentru asiguratii persoane fizice legislatia prevede stabilirea unei singure clase B/M pentru toate vehiculele aflate in proprietate astfel se considera ca pentru asiguratii persoane fizice clasa B/M este stabilita numai in baza C.N.P.-ului. Sunt PF si am mai multe vehicule. Am dauna pe un vehicul, restul sunt afectate ?
    Stabilirea clasei B/M se face in functie de 2 criterii : ultima clasa B/M detinuta si numarul daunelor in perioada de referinta. Vechimea permisului de conducere nu are nici un rol in stabilirea clasei B/M. Cum se stabileste clasa B/M ?



    4. Schema Bonus-Malus si translatia claselor

    Pana in data de 23.12.2016 sistemul Bonus-Malus avea prevazute 14 clase de bonus insa legiuitorul a redus numarul acestora la 8 prin OUG 54/2016 aparand astfel necesitatea translatiei (corelarea) claselor din vechiul sistem in noul sistem iar toate clasele de bonus mai mari de B8 din vechiul sistem au fost transformate in B8 in noul sistem, modificari realizate prin Norma ASF 39/2016.
    In data de 01.08.2017 a fost publicata in Monitorul Oficial Norma ASF 20/2017 prin care coeficientii din sistemul Bonus-Malus au fost actualizati. Conform noii grile de coeficienti numarul de clase B/M ramane neschimbat insa pentru clasa B/M B8, cea mai mare existenta, se acorda o reducere de 50% fata de 32% anterior iar pentru clasa clasa B/M M8, cea mai grava, se acorda o penalizare de 80% fata de 32% anterior.


    Clasa Bonus Malus
    inainte de 23.12.2016
    Clasa Bonus Malus
    incepand cu 23.12.2016
    Clasa Bonus Malus
    incepand cu 02.08.2017
    B14 - 50% B8 - 32% B8 - 50%
    B13 - 47% B8 - 32% B8 - 50%
    B12 - 44% B8 - 32% B8 - 50%
    B11 - 41% B8 - 32% B8 - 50%
    B10 - 38% B8 - 32% B8 - 50%
    B9 - 35% B8 - 32% B8 - 50%
    B8 - 32% B8 - 32% B8 - 50%
    B7 - 29% B7 - 28% B7 - 40%
    B6 - 26% B6 - 24% B6 - 30%
    B5 - 22% B5 - 20% B5 - 25%
    B4 - 18% B4 - 16% B4 - 20%
    B3 - 14% B3 - 12% B3 - 15%
    B2 - 10% B2 - 8% B2 - 10%
    B1 - 5% B1 - 4% B1 - 5%
    B0 - 0% (pret de baza) B0 - 0% (pret de baza) B0 - 0% (pret de baza)
    M1 + 5% M1 + 4% M1 + 10%
    M2 + 10% M2 + 8% M2 + 20%
    M3 + 20% M3 + 12% M3 + 30%
    M4 + 30% M4 + 16% M4 + 40%
    M5 + 45% M5 + 20% M5 + 50%
    M6 + 60% M6 + 24% M6 + 65%
    M7 + 80% M7 + 28% M7 + 70%
    M8 + 100% M8 + 32% M8 + 80%


    5. Cine stabileste clasa B/M ?

    Clasa B/M este stabilita automat de catre softul de emitere al societatilor de asigurare iar intermediarul nu poate interveni manual ori in mod direct asupra acesteia.



    6. Cum se stabileste clasa B/M ?

    Evolutia clasei B/M va respecta urmatoarele reguli :
    Art. 32 din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (1) In cazul neinregistrarii unor daune platite in perioada de referinta, asiguratii beneficiaza de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.
    (2) Clasa de bonus se pastreaza pe perioada anului calendaristic in care se incheie contractul RCA indiferent de perioada asigurata.
    (3) Daca in perioada de referinta sunt inregistrate daune platite, asiguratii sunt penalizati prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea cu doua clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a platit o despagubire.
    (4) In situatia in care un asigurat persoana fizica detine mai multe vehicule, asiguratul beneficiaza de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele; la data intrarii in vigoare a prezentei norme, reinnoirea contractului de asigurare incheiat de catre persoanele fizice care detin mai multe vehicule se incadreaza in cea mai favorabila clasa de bonus-malus corespunzatoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
    (5) In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.
    (8) Asiguratorii RCA pot lua in calcul si istoricul soferului sau soferilor in aplicarea sistemului de bonus-malus prin folosirea unor coeficienti de corectie ce se aplica suplimentar sistemului bonus-malus prevazut de prezenta norma; acesti coeficienti de ajustare se fundamenteaza la determinarea tarifului si se publica conform cerintelor de publicare a tarifelor prevazute la art. 9.


    7. Perioada de referinta la stabilirea clasei B/M

    Art. 31 alin. (3) din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (3) Perioada de referinta este anul calendaristic anterior datei de intrare in valabilitate a contractului RCA.


    8. Consultarea istoricului accidentelor

    Autoritatea de Supraveghere Financiara pune la dispozitia asiguratilor urmatoarea adresa pentru consultarea istoricului din CEDAM : http://www.asfromania.ro/consumatori/baza-de-date-cedam/interogare-istoric-daunalitate.



    9. Se poate transfera clasa B/M ?

    Art. 32 alin. (4) si (5) din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (4) In situatia in care un asigurat persoana fizica detine mai multe vehicule, asiguratul beneficiaza de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele; la data intrarii in vigoare a prezentei norme, reinnoirea contractului de asigurare incheiat de catre persoanele fizice care detin mai multe vehicule se incadreaza in cea mai favorabila clasa de bonus-malus corespunzatoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
    (5) In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.
    Pentru detaliile suplimentare se poate consulta pagina Prevederi legale cu privire la clasa B/M cea mai favorabila pentru PF daca este vorba despre o persoana fizica sau transferul clasei B/M daca este vorba despre o persoana juridica.



    10. Daca vehiculul este folosit fara aprobarea proprietarului si se inregistreaza o dauna ?

    Daca la momentul producerii evenimentului, vehiculul este insusit si utilizat fara acordul proprietarului si acest lucru este sesizat in scris Politiei, coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului este neafectat.



    11. Acelasi proprietar, 2 vehicule sau mai multe

    Incepand cu data de 01.08.2017 o persoana fizica ce detine mai multe vehicule beneficiaza de aceeasi clasa B/M pentru toate vehiculele iar pentru persoanele juridice fiecare vehicul are un istoric distinct. Pentru detalii despre clasa B/M cea mai favorabila pentru PF se poate consulta pagina https://www.rcapedia.ro/modificare-clasa-bm-pf/#2.
    Art. 32 din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (4) In situatia in care un asigurat persoana fizica detine mai multe vehicule, asiguratul beneficiaza de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele; la data intrarii in vigoare a prezentei norme, reinnoirea contractului de asigurare incheiat de catre persoanele fizice care detin mai multe vehicule se incadreaza in cea mai favorabila clasa de bonus-malus corespunzatoare istoricului de daunalitate al asiguratului.
    (5) In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.


    12. Sunt PF si am mai multe vehicule. Am dauna pe un vehicul, restul sunt afectate ?

    Da si asta pentru ca toate vehiculele detinute de catre o persoana fizica au aceeasi clasa B/M si orice eveniment ce afecteaza clasa B/M va afecta in mod implicit toate vehiculele detinute de catre aceeasi persoana fizica.



    13. Conduc din '94 si nu am avut accidente. De ce am doar B1 ?

    Primul aspect al acestei intrebari ce trebuie clarificat este ca istoricul incepe din momentul inmatricularii / inregistrarii unui vehicul pe numele proprietarului si nu incepe din momentul in care acesta a obtinut permisul de conducere.
    Al doilea aspect este ca o clasa B/M poate fi copiata / mutata iar detalii se pot consulta pagina Stabilirea clasei B/M cea mai favorabila pentru PF daca este vorba despre o persoana fizica sau in pagina Transferul clasei B/M daca este vorba despre o persoana juridica.



    14. Certificatul privind daunele inregistrate

    La art. 18 alin. (10) din Legea 132/2017 (Legea RCA) se prevede :
    (10) Asiguratorul RCA elibereaza asiguratului/utilizatorului, in termen de 15 zile de la inregistrarea solicitarii acestuia, un certificat privind daunele inregistrate, pe parcursul ultimilor 5 ani de raporturi contractuale, sau absenta acestor daune.
    La art. 32 alin. (9) din Legea 132/2017 (Legea RCA) se prevede :
    (9) La cererea proprietarilor de autovehicule, BAAR elibereaza in termen de 15 zile calendaristice o atestare privind actiunile de raspundere civila ale tertilor.


    15. Ce clasa B/M voi avea ?

    Pentru aflarea clasei B/M este necesara efectuarea unei calculatii RCA urmand ca aceasta sa fie afisata de catre calculatorul RCA impreuna cu tarifele de prima conform figurii ce urmeaza.


    16. Va mai evolua clasa B/M daca se incheie numai asigurari RCA cu valabilitate de cate o luna ?

    Da, asigurarile RCA incheiate pe orice perioada de valabilitate se introduc in baza de date CEDAM si vor mari istoricul acumulat. Altfel spus : 12 asigurari RCA cu valabilitate de cate o luna au aceeasi influenta asupra istoricului din CEDAM ca si o asigurare RCA cu valabilitate de 12 luni.



    17. De ce nu mai am clasa B/M B9 - B14 ?

    Sistemul Bonus-Malus a suferit modificari legislative in urma carora numarul claselor de bonus si coeficientii aferenti au fost modificati astfel ca orice clasa de bonus mai mare de B8 a devenit B8. Pentru detalii suplimentare se poate consulta Schema Bonus-Malus si translatia claselor.



    18. Conducatorul auto produce un accident. Este afectata clasa B/M a proprietarului vehiculului ?

    Presupunem ca vehiculul este condus de altcineva decat de catre proprietar. Din punctul de vedere al domeniul asigurarilor cel care conduce se numeste conducator auto iar proprietarul sau utilizatorul de leasing financiar se numeste asigurat. Cine dintre doi detine o clasa B/M ? Conform legislatiei actuale numai asiguratul detine la acest moment o clasa B/M si exemplificam cu ajutorul Normei ASF 20/2017 care face referire la asigurat si nu la conducatorul auto cand stabileste prevederile legate de sistemul Bonus-Malus.
    Art. 32 din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (1) In cazul neinregistrarii unor daune platite in perioada de referinta, asiguratii beneficiaza de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.
    Prin urmare un accident se va inregistra in istoricul asiguratului (proprietarului vehiculului sau utilizatorului de leasing financiar) indiferent de cine conducea vehiculul in momentul producerii accidentului si va afecta clasa B/M a acestuia iar datele conducatorului auto vor fi si ele inregistrate pentru ca sa se poata aplica urmatoarea prevedere :
    Art. 32 alin. (8) din Norma ASF 20/2017 prevede :
    (8) Asiguratorii RCA pot lua in calcul si istoricul soferului sau soferilor in aplicarea sistemului de bonus-malus prin folosirea unor coeficienti de corectie care se aplica suplimentar sistemului de bonus-malus prevazut de prezenta norma; acesti coeficienti de ajustare se fundamenteaza la determinarea tarifului si se publica conform cerintelor de publicare a tarifelor prevazute la art. 9.
    Aceasta prevedere inseamna ca suplimentar clasei B/M a asiguratului se poate aplica un coeficient de corectie suplimentar si daca conducatorul auto declarat la incheierea asigurarii RCA figureaza cu daune in istoricul sau. Pentru mai multe detalii despre conducatorii auto se poate consulta si pagina Conducatorii auto in asigurarea RCA.
    Ce se intampla atunci cand vehiculul este folosit fara aprobarea proprietarului si se inregistreaza o dauna ?
    Ce se intampla atunci cand un conducator auto nedeclarat provoaca o dauna ?



    19. B0 pentru discontinuitatea valabilitatii RCA ?

    Da, in cazul in care ultima asigurarea RCA a vehiculului a expirat anul anterior si nu exista continuitate societatile de asigurare stabilesc noua clasa B/M ca fiind B0. In cazul in care se doreste modificarea clasei B/M atunci trebuie plasata comanda pe site si solicitata modificarea clasei B/M asa cum este descris in pagina https://www.rcapedia.ro/modificare-clasa-bm-pf/#5.



    20. Legislatie

    Sistemul Bonus-Malus a fost reglementat de-a lungul timpului de urmatoarele acte legislative :




    Aplicatia RcaPedia