|
Cuprins :
- 1
Ultimele modificari aduse - 2
Prezentare generala a sistemului Bonus-Malus - 3
Cum functioneaza sistemul Bonus-Malus ? - 4
Schema Bonus-Malus si translatia claselor - 5
Cine stabileste clasa B/M ? - 6
Cum se stabileste clasa B/M ? - 7
Perioada de referinta la stabilirea clasei B/M - 8
Consultarea istoricului accidentelor - 9
Se poate transfera clasa B/M ? - 10
Daca vehiculul este folosit fara aprobarea proprietarului si se inregistreaza o dauna ? - 11
Acelasi proprietar, 2 vehicule sau mai multe - 12
Sunt PF si am mai multe vehicule. Am dauna pe un vehicul, restul sunt afectate ? - 13
Conduc din '94 si nu am avut accidente. De ce am doar B1 ? - 14
Certificatul privind daunele inregistrate - 15
Ce clasa B/M voi avea ? - 16
Va mai evolua clasa B/M daca se incheie numai asigurari RCA cu valabilitate de cate o luna ? - 17
De ce nu mai am clasa B/M B9 - B14 ? - 18
Conducatorul auto produce un accident. Este afectata clasa B/M a proprietarului vehiculului ? - 19
B0 pentru discontinuitatea valabilitatii RCA ? - 20
Legislatie
Norma ASF 20/2017 a fost publicata in Monitorul Oficial in 01.08.2017 si aduce urmatoarele modificarile sistemului Bonus-Malus :
- fiecare dauna platita in perioada de referinta se penalizeaza cu scaderea a doua clase B/M;
- daca o persoana fizica detine mai multe vehicule atunci toate vehiculele vor avea aceeasi clasa B/M - detalii pe Prevederi legale cu privire la clasa B/M cea mai favorabila pentru PF; pentru persoanele juridice fiecare vehicul va avea un istoric distinct;
- coeficientii claselor B/M vor avea alte valori incepand cu penalizare de pana la 80% si terminand cu reducere de pana la 50% - detalii la Schema Bonus-Malus si translatia claselor.
Sistemul bonus-malus este reglementat prin normele emise de catre ASF si a fost introdus ca o masura de responsabilizare a posesorilor de vehicule. Acest sistem urmareste ca posesorii de vehicule prudenti sa nu plateasc� o prima de asigurare identica cu a celor care produc accidente. Sistemul Bonus-Malus a fost introdus in anul 2010 pentru persoanele fizice si cuprinde istoricul accidentelor din anul 2009 pana in prezent al acestora. In anul 2012 sistemul a fost extins si persoanelor juridice cuprinzand istoricul daunelor din anul 2011 pana in prezent al acestora. Sistemul Bonus-Malus se foloseste de o serie de nivele / praguri de reduceri si penalizari numite clase B/M iar de la introducere pana in prezent sistemul Bonus-Malus a suportat o succesiune de modificari importante iar cea mai noua versiune a claselor B/M poate fi consultata in sectiunea Schema Bonus-Malus si translatia claselor. Pentru aflarea clasei B/M curente se poate consulta polita RCA unde se precizeaza clasa B/M in partea stanga jos la mentiunea "B/M :" conform reprezentarii grafice ce urmeaza :
Fiecare persoana este identificata prin C.N.P. (persoana fizica) sau C.I.F./C.U.I. (persoana juridica) iar fiecare vehicul este identificat printr-un numar de identificare (serie de sasiu). Cand o persoana detine un vehicul atunci se formeaza o pereche C.N.P. sau C.U.I. + numar de identificare (serie de sasiu). In baza acestei perechi unice se va inregistra istoricul daunalitatii in baza de date CEDAM. Incepand cu 01.08.2017 pentru asiguratii persoane fizice legislatia prevede stabilirea unei singure clase B/M pentru toate vehiculele aflate in proprietate astfel se considera ca pentru asiguratii persoane fizice clasa B/M este stabilita numai in baza C.N.P.-ului. Sunt PF si am mai multe vehicule. Am dauna pe un vehicul, restul sunt afectate ? Stabilirea clasei B/M se face in functie de 2 criterii : ultima clasa B/M detinuta si numarul daunelor in perioada de referinta. Vechimea permisului de conducere nu are nici un rol in stabilirea clasei B/M. Cum se stabileste clasa B/M ?
Pana in data de 23.12.2016 sistemul Bonus-Malus avea prevazute 14 clase de bonus insa legiuitorul a redus numarul acestora la 8 prin OUG 54/2016 aparand astfel necesitatea translatiei (corelarea) claselor din vechiul sistem in noul sistem iar toate clasele de bonus mai mari de B8 din vechiul sistem au fost transformate in B8 in noul sistem, modificari realizate prin Norma ASF 39/2016. In data de 01.08.2017 a fost publicata in Monitorul Oficial Norma ASF 20/2017 prin care coeficientii din sistemul Bonus-Malus au fost actualizati. Conform noii grile de coeficienti numarul de clase B/M ramane neschimbat insa pentru clasa B/M B8, cea mai mare existenta, se acorda o reducere de 50% fata de 32% anterior iar pentru clasa clasa B/M M8, cea mai grava, se acorda o penalizare de 80% fata de 32% anterior.
Clasa Bonus Malus inainte de 23.12.2016 |
Clasa Bonus Malus incepand cu 23.12.2016 |
Clasa Bonus Malus incepand cu 02.08.2017 |
B14 - 50% | B8 - 32% | B8 - 50% |
B13 - 47% | B8 - 32% | B8 - 50% |
B12 - 44% | B8 - 32% | B8 - 50% |
B11 - 41% | B8 - 32% | B8 - 50% |
B10 - 38% | B8 - 32% | B8 - 50% |
B9 - 35% | B8 - 32% | B8 - 50% |
B8 - 32% | B8 - 32% | B8 - 50% |
B7 - 29% | B7 - 28% | B7 - 40% |
B6 - 26% | B6 - 24% | B6 - 30% |
B5 - 22% | B5 - 20% | B5 - 25% |
B4 - 18% | B4 - 16% | B4 - 20% |
B3 - 14% | B3 - 12% | B3 - 15% |
B2 - 10% | B2 - 8% | B2 - 10% |
B1 - 5% | B1 - 4% | B1 - 5% |
B0 - 0% (pret de baza) | B0 - 0% (pret de baza) | B0 - 0% (pret de baza) |
M1 + 5% | M1 + 4% | M1 + 10% |
M2 + 10% | M2 + 8% | M2 + 20% |
M3 + 20% | M3 + 12% | M3 + 30% |
M4 + 30% | M4 + 16% | M4 + 40% |
M5 + 45% | M5 + 20% | M5 + 50% |
M6 + 60% | M6 + 24% | M6 + 65% |
M7 + 80% | M7 + 28% | M7 + 70% |
M8 + 100% | M8 + 32% | M8 + 80% |
Clasa B/M este stabilita automat de catre softul de emitere al societatilor de asigurare iar intermediarul nu poate interveni manual ori in mod direct asupra acesteia.
Evolutia clasei B/M va respecta urmatoarele reguli :
Autoritatea de Supraveghere Financiara pune la dispozitia asiguratilor urmatoarea adresa pentru consultarea istoricului din CEDAM : http://www.asfromania.ro/consumatori/baza-de-date-cedam/interogare-istoric-daunalitate.
Daca la momentul producerii evenimentului, vehiculul este insusit si utilizat fara acordul proprietarului si acest lucru este sesizat in scris Politiei, coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului este neafectat.
Incepand cu data de 01.08.2017 o persoana fizica ce detine mai multe vehicule beneficiaza de aceeasi clasa B/M pentru toate vehiculele iar pentru persoanele juridice fiecare vehicul are un istoric distinct. Pentru detalii despre clasa B/M cea mai favorabila pentru PF se poate consulta pagina https://www.rcapedia.ro/modificare-clasa-bm-pf/#2.
Da si asta pentru ca toate vehiculele detinute de catre o persoana fizica au aceeasi clasa B/M si orice eveniment ce afecteaza clasa B/M va afecta in mod implicit toate vehiculele detinute de catre aceeasi persoana fizica.
Primul aspect al acestei intrebari ce trebuie clarificat este ca istoricul incepe din momentul inmatricularii / inregistrarii unui vehicul pe numele proprietarului si nu incepe din momentul in care acesta a obtinut permisul de conducere. Al doilea aspect este ca o clasa B/M poate fi copiata / mutata iar detalii se pot consulta pagina Stabilirea clasei B/M cea mai favorabila pentru PF daca este vorba despre o persoana fizica sau in pagina Transferul clasei B/M daca este vorba despre o persoana juridica.
Pentru aflarea clasei B/M este necesara efectuarea unei calculatii RCA urmand ca aceasta sa fie afisata de catre calculatorul RCA impreuna cu tarifele de prima conform figurii ce urmeaza.
Da, asigurarile RCA incheiate pe orice perioada de valabilitate se introduc in baza de date CEDAM si vor mari istoricul acumulat. Altfel spus : 12 asigurari RCA cu valabilitate de cate o luna au aceeasi influenta asupra istoricului din CEDAM ca si o asigurare RCA cu valabilitate de 12 luni.
Sistemul Bonus-Malus a suferit modificari legislative in urma carora numarul claselor de bonus si coeficientii aferenti au fost modificati astfel ca orice clasa de bonus mai mare de B8 a devenit B8. Pentru detalii suplimentare se poate consulta Schema Bonus-Malus si translatia claselor.
Presupunem ca vehiculul este condus de altcineva decat de catre proprietar. Din punctul de vedere al domeniul asigurarilor cel care conduce se numeste conducator auto iar proprietarul sau utilizatorul de leasing financiar se numeste asigurat. Cine dintre doi detine o clasa B/M ? Conform legislatiei actuale numai asiguratul detine la acest moment o clasa B/M si exemplificam cu ajutorul Normei ASF 20/2017 care face referire la asigurat si nu la conducatorul auto cand stabileste prevederile legate de sistemul Bonus-Malus.
Da, in cazul in care ultima asigurarea RCA a vehiculului a expirat anul anterior si nu exista continuitate societatile de asigurare stabilesc noua clasa B/M ca fiind B0. In cazul in care se doreste modificarea clasei B/M atunci trebuie plasata comanda pe site si solicitata modificarea clasei B/M asa cum este descris in pagina https://www.rcapedia.ro/modificare-clasa-bm-pf/#5.
Sistemul Bonus-Malus a fost reglementat de-a lungul timpului de urmatoarele acte legislative :
- 2010 - Norma CSA 5/2010
- 2011 - Norma CSA 12/2011
- 2014 - Norma ASF 23/2014
- 2016 - OUG 54/2016 ; Norma ASF 39/2016
- 2017 - Legea 132/2017
- 2017 - Norma ASF 20/2017